Den bedste Kickstarter i norden – to år i træk!

Den bedste Kickstarter i norden – to år i træk!

4. marts 2020

I ’16 fik vi nordisk Kickstarterrekord./700K på tre timer, det var ikke hårdt./Ingen tog den fra os, så i ’17 tog vi den igen./Denne gang var det en mil, det kan ikke kaldes held./”

– Sådan lyder det i The Marketing Guys egen slagsang. Lyt her.

 

Introduktion til Kickstarter: Kickstarter er en platform, der tillader dig at bygge en landingpage til en prototype af dit produkt, og så sælge forudbestillinger. På den måde kan du finansiere produktionen af din nye idé uden at skulle hente investering inden da. Når du laver en Kickstarterkampagne, angiver du hvor mange penge, du skal bruge for at sætte produktionen i gang. Hvis du ikke når dette mål i løbet af kampagnen, fordi der ikke er nok der køber produktet, får folk sine penge tilbage. Derfor er det vigtigt at nå hurtigt muligt i mål, så folk kan se at produktet ikke bare forbliver en idé, men bliver til virkelighed.

 

I 2016 stablede vi en Kickstarterkampagne på benene sammen med Soundboks, og som citatet ovenfor nævner, gik det fantastisk! Vi satte nordisk rekord som den hurtigste nordiske kampagne til at nå sit mål nogensinde. Vi faldt efterfølgende i snak med indehaveren af samme rekord i 2015, REC Watches, der laver ure ud af metallet fra ikoniske biler [Link], (og som du måske kender fra Løvens Hule), og begyndte at arbejde på deres Facebookannoncer.

I 2017 skulle REC Watches i gang med endnu en Kickstarterkampagne for deres nye ur, “The 901”, der er bygget på den ikoniske Porsche 911. Vi satte os derfor ned og sammenlignede alle de erfaringer vi hver især havde gjort os på Kickstarter, lagde en plan for den nye kampagne, og tre måneder senere gik vi live.

 

Mål nået på tre timer

På dagen for lanceringen havde REC Watches inviteret til launchparty i en p-kælder ved Skuespilhuset i København. Der var flotte biler, gratis øl og snacks, og i midten af det hele stod et stort lærred der viste kampagnesiden fra Kickstarter, samt et ur der talte ned. Allerede før folk var gået hjem, ja faktisk før nogle i The Marketing Guy var blevet fulde, havde de nået deres mål om at rejse en million kroner, på kun tre timer. Ordrerne var væltet ind, uret blev en realitet og sammen tog vi den nordiske Kickstarterrekord i 2017.

 

En tanke var født

Ligesom da vi lavede Soundboks’ Kickstarterkampagne, var salget banket afsted lige fra det sekund, vi lancerede. REC Watches’ Facebookannoncer performede normalt rigtig godt, men det kunne slet ikke måle sig med de resultater vi så under deres Kickstarter.

 

Vi gjorde den erfaring, at lanceringer virkelig kunne få Facebookannoncerne til at stikke af, fordi de skaber et akut behov for at handle: De har “sense of urgency” (læs mere om dette og de fem forudsætninger for succes her [link]). I lanceringer er der nemlig typisk et begrænset antal eksemplarer af produktet, og måske er der endda rabatter der kun gælder i den (forhåbentlig) korte periode, kampagnen spænder over.

 

Lanceringer er et af dine stærkeste våben som marketeer

Siden 2017 har vi været involveret i en række Kickstarterkampagner, men vi har opfordret flere og flere til bare at lave deres egen landingpage, og hvor folk kan skrive sig op til at støtte kampagnen.

 

På grund af vores learning om at lanceringer er virkelig effektive til at skabe sense of urgency, begyndte vi at eksperimentere med at lave lanceringer om andre ting. Hvis en kunde løb tør for et produkt, fik vi folk til at skrive sig op til at være i kø. Så snart produktet igen var på lager, skrev kunden ud til folk, og så blev det revet væk igen. Når der kom nye produkter, kunne folk skrive sig op til at være blandt de første til at få adgang.

 

Produktlanceringer

I dag har REC Watches mere fokus på at tænke i lanceringer end nogensinde før, på grund af de learnings vi gjorde. På grund af deres store succes i 2015 og 2017, er de begyndt at begrænset antallet af ure (for at øge mængden af urgency), og de specialiserer sig nu i at lave “projekter”. De finder en ny bil, knokler dag og nat for at lave verdens fedeste produkt til alle dem der elsker netop den bil, og i mellemtiden begynder de at “leake” historien via annoncer på sociale medier, hvor folk kan skrive sig op. De styrer 100% af flowet selv, fordi de ikke er afhængige af en platform som Kickstarter. Samtidig øges deres email-database for hver lancering.

 

Udsolgte varer

På samme måde har vi taget vores erfaringer med lanceringer videre over i vores samarbejde med Shaping New Tomorrow (SNT). Da SNT løb tør for varer efter Løvens Hule, fik vi sat en emailindsamlingskampagne op. Her fortalte vi at varen desværre var udsolgt, men hvis man ville have besked med det samme, den kom på lager, skulle man skrive sig op via vores leadannonce. Det væltede ind med mails, og så snart bukserne kom på lager igen, sendte de en mail ud, og fik alt udsolgt endnu engang. Her har vi også haft enorm succes med at gøre noget stort ud af selv de mindste tilføjelser til sortimentet. F.eks. er den bedste danske annonce for andet halvår af 2019 en helt simpel billede-annonce der fokuserer på lanceringen af 3 nye farver.

 

Børsnoteringer

I 2019 skulle vores kunde, Happy Helper børsnoteres på First North, og det ville de gerne markedsføre. Vi tænkte med det samme at en børsnotering på mange måder minder om en almindelig lancering. Derfor gik vi til det med de samme værktøjer. Det primære fokus var at samle emailadresser ind, og sende dem ind i en funnel hvor vi fodrede folk med oplysninger om virksomheden, teamet, produktet, regnskabet og hvor og hvordan man kunne deltage i investor events. Resultatet blev at Happy Helper gik på børsen med 38 mio million i fortegninger.

 

Begynd at tænke i lanceringer

Det, Soundboks, Rec Watches og Happy Helper har tilfælles, er at de viser hvor effektivt et værktøj lanceringer kan være. Hvad enten det handler om produkter eller børsnoteringer, er det det samme ting der er på spil. Det er eksklusiviteten, knapheden og opbygningen af tillid der skal skabe kampagnerne. Lanceringer er et fantastisk værktøj og det hele startede altså da vi så at formlen kunne kopieres og forstærkes i REC Watches’ anden kampagne.

Cookie-mark

Zack Muckerberg elsker cookies

Det burde du også. Klik OK hvis du vil være fed ligesom Muckerberg.
OK