Facebookgrupper: En Overset Guldgrube

Facebookgrupper: En Overset Guldgrube

13. november 2018

Derfor Skal Din Virksomhed I Gang Med Facebookgrupper

Facebookgrupper, Blogpost 1 Ud Af 3

Dette indlæg er det første i en serie af tre om hvordan du bruger Facebookgrupper i din marketing. I denne første del får du et overblik over hvorfor grupper er så vigtige at åbne øjnene for. Du får også en tommelfingerregel til hvordan du som virksomhed skal agere i grupper.

Hvorfor er det så vigtigt at komme i gang med markedsføring i grupper? I starten af 2018 ændrede Facebook deres algoritme, og Mark Zuckerberg udmeldte at Facebook-grupper vil blive prioriteret højere i folks newsfeed end det hidtil har været tilfældet. Snart får du også muligheden for at placere din Facebook Pixel i din Facebookgruppe, og du vil kunne målrette annoncer mod top-relevante brugere. Men hvorfor satser Facebook så meget på at prioritere grupperne i feedet?

 

Envejskommunikation Vs. Dialog

Det korte af det lange: det er brugerne selv der sammen skaber indholdet, til forskel fra en virksomhed der (et langt stykke af vejen) leverer envejskommunikation på deres Facebookside. Grupperne er derfor bedre til at udnytte at Facebook er et socialt medie. Men hvordan kan du som virksomhed så bruge grupperne i din markedsføring?

 

I Grupper Viser Folk Selv Aktivt Deres Interesse = Guf For En Annoncør

For det første samler Facebookgrupper folk om en fælles interesse, f.eks. ostepølser. Derfor er de fyldt med personer der selv offentligt har vist at de har interesse i noget. Målretningsmulighederne i Facebooks annonceværktøj, Ads Manager er meget detaljerede. De fungerer ekstremt godt i mange tilfælde, men de er trods alt baseret på algoritmens (omend ofte meget kvalificerede) gæt, når det kommer til at bestemme hvilke interesser folk har.

Hvis du derfor laver en annonce eller booster et opslag og målretter det mod folk med en interesse i ostepølser, kan du risikere nærmest bare at ramme folk der tit går forbi en pølsevogn (læs: de fleste danskere). Derfor er Facebookgrupper meget mere præcise interessebaserede målgrupper end dem man finder i Ads Manager.

Denne målgruppe – medlemmerne i Facebookgruppen – kan være guld værd, hvis den har relation til din virksomhed. Er du f.eks. slagter, vil gruppen med ostepølser være oplagt. Udover at du taler til folk med den helt rigtige interesse, så fanger du også folk på deres egen banehalvdel med paraderne nede.

 

Facebookpixel I Grupper

Som nævnt øverst i dette indlæg, er Facebook endda i skrivende stund ved at rulle en funktion ud, hvor man kan opsætte sin Facebookpixel i de grupper man administrerer. Dette vil betyde at du kan vise annoncer til nogle meget præcise målgrupper, som du selv er med til at definere. En ting er annoncerne, men den organiske markedsføring har næsten endnu mere potentiale i grupperne. Men hvordan deltager du som virksomhed selv aktivt (organisk) i Facebookgrupper (uden at skræmme folk væk fra dit brand)?

 

Tommelfingerreglen:

Du Skal Ikke Forlange Noget (Læs: Sælge). Du Skal Give Noget!

Som virksomhed skal du være med i en Facebookgruppe på medlemmernes præmisser, og ikke bare spamme den med salgsopslag. Folk er meget mere tilbøjelige til at købe fra dig, hvis du først har givet dem noget af værdi (også kaldet ”reciprocitet”). Dette betyder ikke at du skal undgå at lave annoncer, men at du skal give værdi. Især når det er den organiske del af din markedsføring du arbejder med.

To måder du kan give værdi på, er ved at dele din ekspertviden og ved at deltage i kommentarfelterne. Du er en autoritet på dit område, og kan derfor give medlemmerne en masse værdi. Hvad enten det er ved at skrive skræddersyede blogposts til dem (f.eks. om de bedste ostepølser til grillen i dette eksempel), eller ved at besvare folks spørgsmål (f.eks. om hvilken mængde kød der skal i hver pølse i dette eksempel). Og bare rolig – du skal nok skaffe konverteringerne!

Lad os lige gentage tommelfingerreglen en sidste gang:

Du Skal Ikke Forlange Noget. Du Skal Give Noget!

I de næste to afsnit går vi mere ind i hvordan du skal agere som virksomhed, men hvis du har ovenstående regel i baghovedet, er du allerede langt!

Vi anbefaler at du bruger lidt tid på at sætte dig ind i hvordan du er tilstede i grupperne, i øjenhøjde med deres medlemmer. For at opsummere:

  • Grupper kan være guld værd for din Facebook-marketing
  • Grupper bliver prioriteret højt i newsfeedet
  • Snart kan du målrette annoncer mod medlemmer i dine grupper
  • Grupper kan blive nogle af dine bedste målgrupper
  • Husk at give (indhold) i stedet for at forlange (salg)
  • Læg op til dialog og undgå envejskommunikation.

Vi håber du kan bruge nogle af pointerne i dette første indlæg om Facebook-grupper. Læs med når vi i næste afsnit går et spadestik dybere. Her lærer vi dig at forstå gruppernes mekanismer, så du kan udnytte disse til at komme i kontakt med dine kunder.

Cookie-mark

Zack Muckerberg elsker cookies

Det burde du også. Klik OK hvis du vil være fed ligesom Muckerberg.
OK