Er du også af den overbevisning, at Facebook og Instagram annoncering mod offline konvertering er penge lige ud ad vinduet? Så tager du måske fejl! Det er dog svært at sige, da det ikke er muligt at tracke i samme omfang som med online køb. Men det vidste du jo nok godt.
Jeg har i løbet af de sidste 5 år testet dette udsagn – og fået nogle meget interessante resultater, som måske kan være med til at skubbe til grænserne for opfattelsen af annoncering på Facebook og Instagram med målsætningen om offline konverteringer.
Facebook (og herunder Instagram) har været dominerende på online salg i mange år, men i takt med at dette går op for folk, og konkurrencen derfor bliver hårdere – stiger priserne for annoncørerne. Derfor prøver vi alle sammen konstant at finde nye måder at få det meste ud af de annoncer, der hver dag afbryder din spadseretur gennem dit newsfeed, stories eller reels.
Let’s cut to the chase. Her er en lille timeline over nogle af de cases, vi har arbejdet sammen med, og de resultater vi har opnået. Og ikke mindst, hvorfor jeg oprigtigt tror på, at detail skal begynde at tage annoncering på Facebook mere seriøst.
Disclaimer! Vi har selvfølgelig startet i det små med nogle simple tests gennem årene. Dem har jeg samlet her. Hvis du kun er interesseret i detail, så kan du hoppe de første 4 eksempler over.
2015 – Soundboks på Roskilde Festival
Vores første case var Soundboks. Du kan læse om hele casen her.
Jeg har valgt at tage den med her, fordi det var første gang, vi prøvede kræfter med Facebook annoncering mod offline køb. Soundboks havde nemlig købt en bod til at sælge højtalere på åbningsdagen af Roskilde Festival 2015. I den forbindelse kørte vi annoncer målrettet mod dem, der var ankommet aftenen før åbningsdagen. Og resultatet taler for sig selv – på bodens åbningstidspunkt kl. 10:00 var køen så lang, at alle deres højtalere på lager, blev udsolgt med det samme.
2018 – Shaping New Tomorrow butiksåbninger
Konsulenter i vores branche (Social Media Markedsføring) har længe vidst, at event promovering bare fungerer. Derfor har vi længe lavet annoncering op til events – vi gør det eksempelvis, hvis en af vores kunder åbner ny butik eller afholder et event.
Hver gang Shaping New Tomorrow åbner en ny butik, laver vi et event og promoverer det på Facebook og Instagram. Her er det min vilde partner Patrick, der står bag SoMe-magien. Hver åbning har resulteret i, at folk er kommet tidligt for at ligge i kø. Den form for hype er guld værd!
2018 – kaffeevent på bar
I vinteren 2018 kørte vi et kaffeevent for baren: PV – Kaffe og Cocktials. Baren var lige blevet købt og ejerne, der tilfældigvis også ejer The Marketing Guy, ville gerne sparke gang i den med et event, der skulle skabe opmærksomhed og få folk ind ad døren. Derfor lavede vi “kaffe til 1 kr.”. Resultatet? 2.000 kopper på 1 weekend.
2020 – Børnetøj outlet
Med en smule ejerskab i Outletland – som er et børnetøjsoutlet, der flytter fra by til by hver måned – var det kun naturligt, at vi skulle hjælpe med at få kunder inden for døren. For Outletland er hypen op til åbningsdagen det allervigtigste for, hvordan hele måneden kommer til at performe. Ved annoncer og konkurrencer får vi relativt nemt flere tusinde deltagere i Facebook-events, hvilket giver nogle eksplosive åbninger – og en kanal, hvor der kan kommunikeres med de interesserede hele måneden.
2020 – Spiritusleverandør i Super Brugsen
I slutningen af 2019 arbejdede vi med en større spiritusleverandør, hvor vi lavede en kampagne til at lancere deres nye og redesignede flaske – en flaske spiritus som de fleste danskere allerede kendte. Navnet holder vi anonymt, men kampagnen blev en stor succes. Resultatet var en stigning på 14% salg på en flaske, der i forvejen solgte hundredvis af flasker hver dag. Dette for kun 50.000 kr. i markedsføring på Facebook og Instagram.
2020 – Havafiesta udsolgt i Netto på få dage (det vildeste eksempel)
Med ovenstående resultater i baggagen, var det med en del selvtillid, at vi teamede op med holdet fra Havafiesta – som har udviklet og producerer en ready-to-mix iskaffe. Vi havde lige lavet deres online markedsføring, og det var stukket helt af – indenfor et par uger kunne produktionen ikke længere følge med. Den hype resulterede i en besked fra Salling Group om et møde, hvor muligheden for at komme i butikkerne skulle drøftes. I deres første år stod Havafiesta’s produkter pludselig i 400 Nettobutikker. Men ikke alt gik som håbet. Vi havde sat en stor kampagne klar til lancering, men grundet leveringsproblemer fra Nettos hovedkontor og ud til deres butikker, havde ikke alle butikker fået varerne. Det resulterede i, at Havafiesta og Netto blev oversvømmet med beskeder om, at folk ikke kunne få fat i produkterne. Netto var nødt til at bede os om at stoppe annonceringen, da de simpelthen ikke kunne følge med efterspørgslen. Historien har dog en lykkelig slutning – den store efterspørgsel resulterede nemlig i, at Netto ville fortsætte samarbejdet, og efterfølgende er Havafiesta blevet en fast del af Føtex og Bilka’s sortiment.
2021 – Wetwipes (den med data)
I 2021 ringede Wetwipes, som grundet corona havde besluttet sig for at sælge deres produkter i en dansk supermarkedskæde. Vi lavede en større kampagne i forbindelse med lanceringen og ønskede efterfølgende at se, hvilken forskel Facebook og Instagram annoncer havde for omsætningen i butikkerne. Testen foregik således:
Alle butikkerne blev delt op i følgende tre kategorier:
- Butikker uden markedsføring
- Butikker med in-store markedsføring
- Butikker med in-store, Facebook og Instagram markedsføring
Setuppet var som følger:
- 15 butikker fik Facebook markedsføring i en radius af 2 km, målrettet mod alle, der boede og opholdt sig i dette område.
- 14 butikker fik ekstra meget in-store materiale
- 9 af ovenstående butikker fik både in-store og Facebook markedsføring
Resultatet:
- Butikker med in-store markedsføring: Solgte for 327% mere end butikker uden in-store markedsføring
- Butikker med In-store og Facebook og Instagram markedsføring: Solgte for 718% mere end butikker uden in-store markedsføring
Derudover lavede vi en test af 6 butikker, som ikke havde fået in-store markedsføring og kun fik annoncering i to uger, efter vi havde fået de første salgstal.
- Disse butikker var i gennemsnit steget 38 pladser i butikkernes interne rangliste.
Som Mads Lund, ansvarlig for produktudvikling i Wetwipes, forklarer:
”Jeg havde forventet, at online markedsføring ville give en positiv effekt på salget i butikkerne, men at det er så tydeligt på tallene, hvor stor en effekt det faktisk havde, var jeg meget overrasket over. Jeg kan ikke forestille mig at lave offline aktiviteter i fremtiden, uden at have online support fra The Marketing Guy igen”
Så virker det?
Det ser virkelig sådan ud! Men vi har brug for, at langt flere begynder at tænke kreativt i forhold til muligheder for annoncering mod offline salg på Facebook og Instagram. Derudover viser vores resultater, at det er muligt at tracke resultater på alternative metoder – dog ikke lige så præcist som ved online salg.