En af vores første kunder
Vi skal tilbage til 2015, hvor vi (Nick og Patrick) lige var sprunget ud af startuppet Drinkster for at stifte The Marketing Guy.
Vores gode ven, Casper Blom introducerede os for to ret ekstraordinære mennesker: Makkerparret Peter Sønderby-Wagner og Martin Schultz. De havde startet medlemsklubben Luxplus.dk, som giver store rabatter på kendte mærkevarer – primært indenfor beautysegmentet.
Der var ingen tvivl om at der her var tale om to fyre der ikke bare havde store ambitioner. De vidste også hvordan de skulle udleve dem.
På daværende tidspunkt var vi, for at sige det mildt, ret grønne i forretningsverdenen, men Casper Blom havde fortalt Peter og Martin, at vi havde fingeren på pulsen hvad indgik sociale medier, så trods 10-20 års aldersforskel, gav Luxplus os chancen.
Koden til Facebook knækkes
Luxplus.dk var en genial case for os på daværende tidspunkt (og er det stadig). Det er nemlig en webshop med tusindvis af produkter. Det store varesortiment gjorde at vi altid havde noget vi kunne teste, og derfor altid havde mulighed for at lære mere om hvad der virker på Facebook – baseret på data.
Vi var stadig tidligt i vores læringskurve, og konstant på jagt efter den hemmelige nøgle til succes på sociale medier. Her fik vi virkelig muligheden for at få noget virtuel jord under neglene, og lære hvordan de sociale medier virkede inde i maskinrummet.
Vi fik en langt større indsigt i spørgsmål som “Hvordan skal man kommunikere på Facebook”?, “hvilken grafik skal man bruge?” og “hvordan får man bedre resultater ved at optimere på alle de små, tekniske detaljer?”.
Havde det været en mindre case, havde vi ikke kunne generere så stor en volumen af data. På Luxplus’ annoncekonto kunne vi samle nok data til at opnå statistisk signifikans, og blive stensikre på hvad der virkede og hvad der ikke gjorde. Arbejdet på Luxplus blev derfor vores svendestykke udi Facebookannoncering.
Fundamentet for vores metode i dag
Alle de erfaringer vi gjorde os hos Luxplus var med til at lægge fundamentet for den metode, vi bruger i The Marketing Guy. Den metode, vi kalder “valideringsforløbet”, og som vi altid tager nye kunder igennem når de starter op hos os.
Det er en periode, hvor vi split-tester de allervigtigste parametre igennem, og finder ud af hvad der er det mest effektive for dem, hvor stort deres potentiale på sociale medier er og hvordan de forløser det.
Valideringsforløbet er en ret omfattende (og sjov) proces. Vi gør meget ud af at følge den til punkt og prikke, fordi vi har set igen og igen, at man nok skal ramme netop den vinkel, der får annoncerne til at performe, hvis man følger denne proces slavisk.
Grundstenen i valideringsforløbet hedder “K’erne” og består af fire fundamentale split-tests, hvor vi hele tiden bygger videre på vores resultater, og til sidst står med en lille suppeterning af det der virker aller-, allerbedst:
- K1: Tekster – Hvordan skal der kommunikeres?
- K2: Grafik – Hvordan skal der illustreres?
- K3: Målgruppe – Hvordan skal der segmenteres?
- K4: Målsætning – Hvordan skal der optimeres? (objectives)
*OBS: Disse tests behøves ikke udføres i denne rækkefølge.
Denne proces – vores “valideringsforløb – opstod i tiden, hvor vi konstant tog nye brands ind på Luxplus. Vi skulle igen og igen knække koden til hvordan man bedst sælger alt fra Gillette over Max Factor og til Urtekram.
For hvert brand lærte vi noget nyt, der kunne udvikle processen. Den allerstærkeste læring var dog følgende: Du kan ikke stole på din mavefornemmelse. Dataen er altid klogere end dig, og ALT skal testes.
What, Why, How-modellen
I arbejdet med konstant at opsætte nye annoncer for nye brands, skulle der skrives en masse tekster… Rigtigt, rigtigt mange tekster med forskellige vinkler på hvert brand. En af de tydeligste tendenser vi fandt her var, at jo mere kendt et brand var, jo kortere skulle teksten være.
Hvis det drejede sig om et brand som folk godt kendte og vidste at de kunne lide, for eksempel Hugo Boss, ville de egentlig bare have at vide hvor meget de kunne spare, og hvor de kunne bestille.
Hvis det derimod handlede om noget mere ukendt, som måske endda introducerede et helt nyt koncept, så skulle der lidt mere kød på for at folk forstod hvad pokker det drejede sig om.
På tværs af stort set alle typer brands og også helt andre kunder, så vi dog at der var en bestemt informationsstruktur som altid var god at bruge i teksterne: What, Why, How. Her deler man teksten op i tre dele:
- What: En kort headline, som på fængende vis fortæller “HVAD” det her går ud på.
- Why: En lidt længere brødtekst, der gør klart “HVORFOR” det her emne er relevant for dig.
- How: En helt kort Call To Action der fortæller “HVORDAN” du kommer videre herfra, nu hvor din interesse er blevet vækket.
I dag, i 2020, har vi stadigvæk ikke fundet en universel tekststruktur der konsekvent kan slå denne.
Fem år senere
“The Marketing Guy er et ungt team med krudt i røven og gode ideer. Vores samarbejde kører på 5. år og de har stadig fingeren på pulsen og leverer stærke resultater.” – Martin Schultz, Direktør hos Luxplus
Luxplus har været vores kunde i hele fem år nu, og er vokset sig til en af de største. Vi kører velfungerende annoncer i både Danmark, Sverige, Holland, Norge og Finland.
Samarbejdet med Peter og Martin er sublimt. De er dygtige og bliver ved med at udfordre os, hvilket gør at vi udvikler os. Set i bakspejlet er det ret vildt, at den introduktion fra Casper Blom, gjorde at to erfarne forretningsmænd tog chancen og lod to gutter i starten af tyverne, der lige havde startet et bureau, køre alle deres annoncer på sociale medier. Det er lige så vildt at dette samarbejde fik os til at opdage nogle af de vigtigste grundsten i hvordan man knækker koden til Facebook.
Så et varmt tak til Luxplus herfra, og en lille opfordring til at det nogle gange kan betale sig at satse på det unge team med krudt i røven.