Sense Of Urgency
Hvis du vil have folk til at købe dit produkt, så er der en ting, der virkelig har vist sig at virke. Sense of Urgency – følelsen af at skulle skynde sig at slå til. Det er ikke noget nyt, og det er heller ikke særlig kompliceret, men jeg kan ikke forstå, hvorfor folk så ikke bruger det mere.
Helt grundlæggende handler det om, at give kunden en følelse af at de er nød til at slå til med det samme. Hvis jeg kigger tilbage på mine annoncer, har 95% af de mest velfungerende annoncer en form for Sense of Urgency i sit udtryk. Så brug det!
Hvorfor er det vigtigt? Vi handler alle meget forskelligt, og mennesket er som hovedregel mest afventende. Vi har ikke lyst til at udfordre Status Quo. Vi har en frygt for fremtidig fortrydelse.
Scenario
Hvis du er inde på en webshop og kigger på et par sko, så har du et valg; køb dem nu eller vent lidt og se hvordan du har det med det.
Hvis du venter…
Så udfordrer du ikke din nuværende situation, du bruger ikke penge, du mister ikke noget, og hvis du dagen efter fortryder at du ikke har købt produktet, så kan du med god samvittighed gå ind og købe dem – vel vidende at du nu er ret sikker på, at du gerne vil have de sko.
Hvis du køber med det samme…
Så er der en risiko for at du fortryder, tænk hvis de ikke passer?, har jeg råd til det?, hvordan returnerer jeg? Osv.
Alle disse spørgsmål leder til det samme. ”Tænk hvis jeg fortryder!”. Vi hader at fortryde. Det er klart, men desværre betyder det, at vi af natur er mere reaktive end proaktive, og for dig der ejer en webshop, betyder det, at du måske mister et salg.
Men hvis majoriteten af folk er reaktive, i hvert fald når det kommer til forbrug; hvordan udfordrer vi så Status Quo, så købet bliver den mest reaktive ting at gøre?
Du kan selvfølgelig altid sørge for, at bruge ord der skaber en smule urgency. Ord som, vent ikke, køb nu, skynd dig, kun x tilbage – er alle med til at give brugeren en følelse af at være nød til at handle med det samme.
Men en af dine vigtigste værktøjer er begrænsede giveaways eller rabatter. Sørg for at bruge disse og at markedsføre dem.
Giveaway/rabat i en begrænset periode
Den, efter min erfaring, mest effektive løsning er at lave en giveaway. ”Køb inden fredag og få et headset med.” Det virker helt fænomenalt. Du kan også tilbyde rabat i en begrænset periode. Selv det mest ubetydelige er med til at udfordre kundens holdning til hvilket valg der er reaktivt. Lige pludselig er der større chance for at du fortryder det, hvis du ikke køber. For så har du ikke mulighed for at ændre mening. Men hvis du køber, kan du jo altid refundere.
Eksempel
Et eksempel på Sense of Urgency er denne kampagne, som vi lavede for SoundBoks. Vi tilbød 10 solbriller til alle der købte en SoundBoks, men kun hvis de købte inden en bestemt dato. Vi sørgede selvfølgelig for at minde folk om det hver eneste dag. Et andet eksempel er da webshoppen Pandacig.dk satte en begrænsning på det antal startsæt de havde tilbage til en ekstra nedsat pris. De skrev ganske enkelt ‘Prisen gælder kun til de første 20 kunder’. Det giver en følelse af at man skal skynde sig, samtidig med at man også får følelsen af at det er meget populært, siden 20 andre hurtigt vil have fat i det.
