Marketing på SoMe kanaler – hvordan fungerer det?

20. september 2018

Hvordan Kan Man Anvende Marketing På SoMe Kanaler?

Det er blevet yderst effektivt at skifte den mere traditionelle og fysiske marketing ud med den digitale –  især på tværs af SoMe kanaler. Dette oplever vi også her hos The Marketing Guy, hvor vi, som du måske har regnet ud, særligt er glade for digital marketing på SoMe kanaler. I dette indlæg vil vi gå i dybden med, hvordan marketing på tværs af SoMe kanaler fungerer, og om du og din virksomhed kan få udbytte af det.

 

Hvilke SoMe Kanaler Er De Mest Effektive?

Der er efterhånden mange muligheder, når det kommer til SoMe marketing. Vi lever i en meget digitaliseret tid, hvor folk er mere aktive end nogensinde før. De førende kanaler herhjemme er Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter og Snapchat. The Marketing Guy er specialister på Facebook og Instagram, hvorfor disse to SoMe kanaler bliver fokus for dette indlæg.

 

Facebook Som Markedsføringskanal

Det er absolut ingen hemmelighed, at Facebook er vores favorit platform, når det kommer til online markedsføring. Der er få begrænsninger, når du bliver erfaren i annonceringen på Facebook. Derfor er det bare en af de mest effektive SoMe kanaler, når det kommer til marketing. Med den rigtige opsætning kan det skabe nogle rigtig lukrative løsninger.Det kan eksempelvis være leads i en meget lav prisklasse, eller forøget trafik til din hjemmeside til fordelagtige priser. Hvad enten du tilbyder bogføring, sælger solbriller eller noget helt tredje, kan de fleste virksomheder gavne af Facebook annoncering. Du kan læse meget mere om facebook som SoMe kanal, når du vil markedsføre din virksomhed, lige her.

 

Marketing På Instagram

Instagram har 1 milliard aktive brugere om måneden i disse dage, og en stigende del af den danske befolkning er også tilstede på mediet. Nemlig flere end 25% af den danske befolkning anvender Instagram. Derfor er der måske også gode muligheder for dig og din virksomhed for succes på Instagram. Spørgsmålet om hvorvidt det kan blive en succes for dig, kan i første omgang besvares gennem din målgruppe og virksomhedens visuelle aspekter. Det er selvfølgelig ret groft sagt, men det er de to vigtigste forudsætninger for annoncering på Instagram. Er din målgruppe til stede på Instagram? Og vil din virksomhed fokusere tungt på de visuelle aspekter? Kan du nikke genkendende til disse spørgsmål, vil det formentlig være det rigtige for dig, og dine chancer for succes vil forøges. Du lader billederne eller videoerne tale til dine potentielle kunder.

 

Hvilke Muligheder Har Man På Instagram?

Instagrams annonceringsformat minder meget om det, du er vant til at se på Facebook. Det giver også god mening, da moderselskabet til Instagram er Facebook, og fordi du også administrerer og opsætter kampagner via Facebooks annonceadministrator. På Instagram kan du først og fremmest køre foto- og videoannoncer. Dette er ét billede eller én video, der kommer op i feedet med tilhørende tekst og en call-to-action, som vises i brugerens feed. Denne kan dirigere videre til virksomhedens hjemmeside eller et specifikt produkt eller lignende. Videoannoncerne giver mulighed for en enkelt video, der kan vises i op til 60 sekunder.

Den næste mulighed er annoncering med et karrusel-format. Her kan virksomheden anvende flere billeder eller videoer, som brugeren kan swipe igennem. De giver mulighed for at kunne fortælle en mere fuldkommen brand- eller kampagne-historie, eller for at vise et bredt udvalg af produkter eller boliger (som eksempelvis AirBnB gør det).

Slutteligt kan du anvende annoncering i stories, hvor annoncen altså fremkommer imellem Instagram brugerens instagram historier.

 

Hvad Er Forskellen På De To Kanaler?

Den helt store forskel ses i det visuelle, og hvordan modtageren reagerer på det. På Facebook bør man give folk mulighed for at interagere, som skaber endnu mere omtale og flere visninger. På Instagram skal det grafiske tale til modtageren, hvor billederne og videoerne skal være af høj kvalitet. Rent administrativt er Instagram altså ejet af Facebook, hvorfor annoncerings-processen er meget forenklet. Det foregår igennem Facebooks Business Manager, således at man kan administrere kampagner, som man er vant til fra Facebook.

Mange virksomheder oplever efterhånden succes på Instagram, men de brands der især oplever forøget opmærksomhed på platformen er blandt andet mode, skønhed og livsstilsbrands. Det var i hvert fald disse, der startede med at få rigtig stor succes med det. Men i virkeligheden er der utrolig stor diversitet i de typer brands, der annoncerer på Instagram. Du kan læse meget mere om forskellene på de to SoMe kanaler og forskellen på markedsføringen her.

Hvis du kunne tænke dig at høre mere om dine muligheder inden for marketing på SoMe kanalerne, og andre streamingtjenester tager vi meget gerne en gratis og uforpligtende snak med dig. Følg blot kontaktformularen her.

Cookie-mark

Zack Muckerberg elsker cookies

Det burde du også. Klik OK hvis du vil være fed ligesom Muckerberg. Læs indholdet af Marks Cookies lige her.
Bliv fed Afvis